(klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Zonder titel

2020

Een kleurstudie met inkt, pigmenten en pastel op papier. De basis is een afdruk van een loodgravure.

Zonder titel

2019

Een kleurstudie met inkt, pigmenten en pastel op papier. De basis is een afdruk van een loodgravure.

Zonder titel

2019

Een kleurstudie met inkt, pigmenten en pastels op papier. De basis is een afdruk van een loodgravure.

Zonder titel

2019

Een kleurstudie met inkt, pigmenten en pastel op papier. De basis is een afdruk van een loodgravure.

Reflecties

2017

water, licht, lucht en natuur.

17 portretten

2016

Dit schilderij is gemaakt naar aanleiding van en foto die Wim van Loon vond op een rommelmarkt in Frankrijk. Hoewel de kinderen allemaal min of meer uniorm gekleed zijn is  het juist dit aspect dat hun onderlinge verschillen, hun individualiteit accentueert. Het schilderij is een samenstelling van meerdere kleine panelen, gecombineerd tot één schilderij.  

De meisjes

2016

Dit schilderij is ontstaan naar aanleiding van een (in mijn ogen verbazingwekkende) foto.

Natale

2016

Het ontwerp, de compositie voor dit schilderrij is ontstaan door verschillende bestaande schilderijen uit voorbije eeuwen te combineren tot één beeld. Dat beeld was het startpunt voor dit kunstwerk.

Sporen 1

2016

'Sporen' is een drieluik dat gemaakt is met gemengde technieken op papier. Het bestaat uit 21 samengevoegde loodgravures die bewerkt zijn met pastel. In deze serie tekeningen herbezoekt Wim van Loon via zijn werk plaatsen die hij eerder bezocht heeft, in dit geval de bossen in Araucaria, Chili.

Sporen 2

2016

'Sporen' is een kunstwerk dat bestaat uit 21 samengevoegde loodgravures, die samen de afbeelding vormen. In deze serie tekeningen herbezoekt Wim van Loon via zijn werk plaatsen die hij eerder bezocht heeft, in dit geval de bossen in Araucaria, Chili.

Sporen 3

2016

'Sporen' is een kunstwerk dat gemaakt is met gemengde technieken op papier. Het bestaat uit 21 samengevoegde loodgravures die opgespannen zijn op panelen, bewerkt zijn met olieverf en daarna samengevoegd. In deze serie tekeningen herbezoekt Wim van Loon via zijn werk plaatsen die hij eerder bezocht heeft, in dit geval de bossen in Araucaria, Chili.

Verjaardagsknuffel

2016

De titel zegt genoeg.

Licht en ritme

2015

Dit schilderij is gemaakt met een klein hoekje van een oude foto als uitgangspunt. Mensen haasten voorbij, zich onbewust van het feit dat ze zijn bevroren in de tijd.
Het spanningsveld tussen de mens als induividu en als collectief wezen vindt Wim van Loon intrigerend. Individualiteit versus colleciviteit.
Wat is 'persoonlijke identiteit'?    

Ondergronds

2015

Dit schilderij heeft als uitgangspunt de verlaten gangen van een vervallen bunker.

Venster (3)

2015

De volledige titel is 'Venster 3 (Lago Todos Los Santos, Rio Blanco)'. De tekening is verdeeld over 6 lijsten, en bestaat uit 99 kleinere tekeningen, die samengevoegd later zijn. Elke tekening is in twee stappen gemaakt, eerst een opzet in inkt die verder uitgewerkt is in pastel.

Your own Personal Jesus

2015

Dit kunstwerk gaat over het spanningsveld tussen individualiteit en collectiviteit - deel uitmaken van een groep en tegelijkertijd individu zijn. Elk schilderij van dit drieluik gaat over een groep personen die zich rond een leiderfiguur uit de meer recente geschiedenis schaart, zich erop richt, instrument van verheerlijking zijn. Mensen die eigenlijk dienen als decor voor een machtsfiguur en zich hiervoor lenen.

Licht

2014

Voor 'Licht' is een aantal studies van een landchap digitaal samengevoegd. Dit ontwerp stond aan de basis van het uiteindelijke schilderij. Het is gemaakt op drie panelen die onder en lichte hoek aan elkaar gemonteerd zijn.

Venster (2)

2014

De volledige titel is: Venster, camino entre Peulla i Casa Panque.
Deze tekening, een combinatie van 81 kleine tekeningen,  is gemaakt met zwarte inkt en pastel, en verdeeld over 9 lijsten die samen het kunstwerk vormen.  

Zonder titel

2014

Een fictief landschap.

Lissabon

2013

Dit kunstwerk is een combinatie van 36 kleine tekeningen. Samen vormen deze een grotere afbeelding die weer verdeeld is in 6 delen, en op die manier is ingelijst. Ik koos voor deze manier van werken en presenteren omdat het de manier nabootst waarop een groter beeld of uitzicht gezien wordt. Hoewel je als beschouwer het idee hebt dat je een landschap als een groot beeld ziet focus je feitelijk op kleine delen ervan. Met dat concept als uitgangspunt dwong ik mijzelf anders te kijken naar wat ik zag, en tegelijkertijd maakt het dat je als beschouwer ook anders,  geconcentreerder gaat kijken. Deze tekening is het resultaat van een heel aantal observaties gedurende een aantal weken, gedaan vanaf de Costa do Castelo in Lissabon, Portugal. Elke tekening begon met een tekening in inkt om een soort basisritme van lijnen en richtingen te maken. Daarna zijn deze verder uitgewerkt in pastel om er op die manier een kleurrijk en samenhangend geheel van te maken. Op de foto ziet u een mogelijke manier van presenteren. Afhankelijk van de ruimte aan de muur kan het werk ook anders gepresenteerd worden. Hierbij is uw eigen verbeelding aan zet.

Bamiyan Boeddha

2012

Dit schilderij is gemaakt naar aanleiding van de vernietiging van een aantal enorme Boeddhabeelden in Bamiyan, Afganistan. Wat een verlies De verf is soms erg dik aangebracht, en het is gechilderd op hout waar ook hier en daar wat van weggefreesd is om voor meer relief in het kunstwerk te zorgen.

Nacht (2)

2012

De bloesem van eem boom bij het licht van een straatlantaarn.

Nacht (3)

2012

Derde schilderij in de 'nacht' serie, gemaakt n.a.v. nachtelijke wandelingen.

Crush drieluik (1)

2011

Leven is kwetsbaar. Aanleiding voor dit drieluik was een foto van een gebeurtenis in Cambodja, waar een menigte elkaar onder de voet liep. Hoe meer ik de foto's bekeek, hoe verbijsterender de gebeurtenis bleek.
Dit schilderij bestaat uit drie paneln van ieder 21,5 x 9 cm, en is de eerste van twee versies.

Crush drieluik (2)

2011

Leven is kwetsbaar. Aanleiding voor dit drieluik was een foto van een gebeurtenis in Cambodja, waar een menigte elkaar onder de voet liep. Hoe meer ik de foto's bekeek, hoe verbijsterender de gebeurtenis bleek.
Dit schilderij bestaat uit drie paneln van ieder 21,5 x 9 cm, en is de tweede van twee versies.